onsdag 27 mars 2013

Förklädesklänning och snedslå debut!

Efter att ha vikt in alla mina tyger i de nya skåpen blev jag sugen på att sy något av de härliga retrotygerna.
Med påsken som stundar så passar det väl ypperligt med en förklädesklänning till Hilda.
Ville sy ett vanligt förkläde till Lila också och matchande schaletter till båda men så var det det där med tid igen.
Idag tar vi kvasten och flyger mot Blåkulla (Värmland) så nu får det vara färdigsytt för den här veckan.
Som tur är handlade jag ett sött förkläde på tradera för några månader sedan och Lila blev jätteglad när jag visade det. Skönt för mammahjärtat! Det dåliga samvetet kommer gärna som ett brev på posten annars då jag endast hunnit sy till minstingen.

Det där med att kanta med snedslå hade jag föreställt mig skulle vara enkelt men ack så jag misstog mig. Det är förmodligen enkelt för den som är van men för mig var det första gången och pillrigt!
Efter tips från mer erfarna på ett syforum lärde jag mig dock ett och annat och är hyfsat nöjd med resultatet även om det såklart finns utrymme för förbättring.
Att ena vikta delen av snedslån är smalare än den andra och att det är just den som ska sys fast först på avigsidan hade jag ingen aning om MEN lyckligtvis hade jag turen på min sida och sydde så utan att veta att det var så man skulle göra.


Tygerna kommer från gamla påslakan som jag köpt i en Facebookgrupp för retrotyger.







Förklädet som jag köpt på tradera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar