onsdag 16 januari 2013

Prisvinnande amningsklänning!

Ja, precis som rubriken lyder så har jag faktiskt vunnit ett pris men den här klänningen! Vem hade trott det för ett år sedan?!
Facebookgruppen för syintresserade som jag är med i har anordnat en tävling i veckan under december. Finalomgångens sista inlämningsdag var den 6/1 och uppgiften var att sy något som var en utmaning, fota det och skriva en motivering. Eftersom alla har olika erfarenhet så varierade bidragen en hel del. Alla medlemmar  i gruppen hade sedan en vecka på sig att rösta sin favorit och min amningsklänning hamnade på tredje plats! Inte så illa med 59 deltagande bidrag.
Väntar med spänning på att vinsterna i form av bl.a. 2,5 meter tyg ska anlända! :-)

Bildkvalitén är inte den bästa men det är något jag ska jobba på framöver. När jag får tid ska jag testa och se om jag kan lära mig hur man frilägger bilder.

Jag har använt mönstret Onion 2035 och gjort följande ändringar för att få den att funka som
amningsklänning.

Förlängde övre framstycket nedtill och kantade nedre kanten med muddväv samt lät kantbanden fortsätta ut på sidorna till band att knyta i ryggen. Nedre framstycket förlängde jag i överkant så att överstycket går omlott med det nedre ca 1 dm. Gjorde även fickor i lagom storlek för tex mobil.

Tyg: Prickig interlock från Mjuka tyger och svart muddväv från Stoff & Stil.






4 kommentarer:

  1. Din amningskläbnning är supersnygg! Just klänning är ju lite svårt annars när man ammar, mycket att hala upp för att komma åt brösten liksom... 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det verkar vara fler än jag som saknar amningsvänliga klänningar. Kul att du gillar den! Den är väldigt skön att ha på sig! :-)

      Radera
  2. stort tack för tippset! har beställt hem ett mönster så ska jag sy mer prisvärda egna amningsklänningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att kunna inspirera! Nu har jag slutat amma men om jag skulle sytt fler sådana här klänningar så skulle jag sett till att över- och nederdel gick omlott lite mer och även sy på en muddkant eller en resår i överkanten på den under delen för att få den att sitta uppe bättre av sig självt.
      Lycka till!/ Kristin

      Radera