torsdag 8 november 2012

Fina rådjur kan man inte få för mycket av :-)

Har sytt min allra första body! Halsen blev lite för tight men jag tror jag lyckats rädda den med ett litet sprund och tryckknapp. Ska testa på lilla H imorgon!
Även vid benen drog jag kantbandet lite väl hårt när jag sydde dit det men trots missarna är jag ändå väldigt nöjd. Har testat flatlocksömmen på overlockmaskinen för första gången och jag älskar den. Dels tycker jag att det är snyggt när sömmen ligger utanpå och att man slipper "skarvar" på insidan gör plagget skönare att bära.

Sydde ett par matchande baggybrallor och även en dreglis. Blir kanske lite mycket att ha allt på tillsammans men byxor + dreglis till enfärgad body kan vara fint.

Tyg: Ekologisk bomullssinglejersey, Nosh organics köpt från Strömming design och svart mudd från Stoff & stil.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Du har verkligen skapat hel underbara barnkläder! Jag vill fråga vad sömmen heter som syns här på bilden med den rosa lilla "Halsduken" med renar på! och hur man gör den? /Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack snälla! :-)
      Det är en 4-trådig overlocksöm som jag syr med min overlock-symaskin. Jag vet inte hur bekant du är med overlock men maskinen skär kanten på tyget, skär bort överflödet av sömsmånen och syr både typ raksöm och "kastar" sömsmånen samtidigt. Istället för att först sy raksöm och sedan sicksacka så gör den allt på en gång. Väldigt smidigt framförallt i trikåtyger eftersom sömmen även är stretchig. Det finns en söm som brukar kallas fuskoverlock på vissa vanliga symaskiner och den liknar den här.

      Radera
  2. Hej!
    Tack för ett så snabbt svar! Nu kommer jag ihåg! Yes, ska genast kolla lite på blocket efter en sådan! Jag har blivit så inspirerad och har planerat en tur till Stoff och Stil i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du rätt i! Det är ju så himla kul. :-)
      Jag köpte min overlock, En Brother 3034D, från engelsk webbutik, http://www.sewingmachines.co.uk. Många maskiner är billigare i England så det är ett litet tips om du inte hittar något passande på Blocket.
      Lycka till!

      Radera