söndag 24 november 2013

Koftan "Drummer" till Hilda

För några veckor sedan klippte jag ut den här koftan till Hilda men sen blev den liggandes.
Förra veckan sydde jag till slut ihop den men sedan tog det stopp igen.
Själva pricken över i:et med denna kofta är enligt mig de röda knapparna som jag har sytt i för hand. Att sy för hand är något av det tråkigaste jag vet så en eloge till mig själv för att jag lyckades avsluta!

Efter att den blev klar så har jag fått lära mig att man kan sy i knappar med symaskinen. Tänk om jag vetat det innan! :-)
Nu har jag fortfarande inte testat det på min lilla skruttmaskin men det kan nog faktiskt vara så att den skulle klara av det. Definitivt värt att testa eftersom knappar kan göra så mycket för ett plagg.

Jag gillar modellen på den här koftan men det var lite pill med att få till den. Tyvärr så råkade jag dra lite för hårt när jag sydde dit kantbandet vilket syns mest på vänstra framstycket (på fotot).
Att sy applikationerna, få till öglorna för knapparna och slutligen att få dit självaste knapparna var verkligen en prövning för mitt tålamod!
Visst blir man lite extra nöjd efter att man avslutat ett sådant här projekt!?

Som om det inte vore nog så har jag utmanat mig lite extra såhär på kvällskvisten.
Voila! Min första frilagda bild! Å så stolt jag är över den även om jag har massor kvar att lära! :-D

Tyget är ett interlocktyg som jag köpte från Mjuka tyger/Kameleont design förra vintern när de sålde ut det. Muddtyg till kantband och applikationer samt knappar kommer från Stoff & Stil.



2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Carolina! Har insett att jag måste skaffa/sy någon vit topp eller kanske ett linne som hon kan ha under. Koftan gör sig inte så bra med alla de färgglada överdelar som finns i Hildas garderob. :-)

      Radera