tisdag 9 juli 2013

Klänning i ett favorittyg från Nosh organics

Här är ytterligare en klänning som syddes i lördags. Jag har utgått från mönstret till toppen "seesaw" i Ottobre 3/2012. Jag förlängde den och lade till en volang i nederkanten.
Tyget med scootrar kommer från finska Nosh Organics och som alla deras tyger så har det en väldigt fin nyans på färgerna. Lite mjukare, inte så skrikiga färger även om de är klara och glada.

Lila blev såklart förtjust i den här med en gång. Mycket tack vare volangerna skulle jag tro. :-)

Volangerna är kantade med rullfåll och det var första gången jag testade att sy rullfåll på min overlock-symaskin. Först gick det som på räls men plötsligt hände något och det blev trassligt och fult. Jag valde därför att sy rullfållen på den stora volangen på vanliga maskinen med tät sicksack. Jag misstänker att en av trådarna på overlocken hade hoppat ur en av krokarna som man trär den på och att det var pga det som trasslet uppstod. Jag får lov att testa igen helt enkelt!



3 kommentarer:

  1. Du bloggar tidigt på morgonen ser jag och jag strax efter midnatt ;) Jätteläckra klänningar du sytt. Den med volang är ju superproffsig! Vad duktig du är :)Kram carolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carolina! Ibland lyckas man men minst lika många gånger blir det pannkaka också. :-)
      De konstiga tiderna beror nog på att klockan på blogger inte går efter svensk tid. Efter midnatt är jag sällan vaken! :-)

      Radera
    2. Ser nu att jag läste lite fel i din kommentar Carolina. :-) Det var ju du som bloggar efter midnatt! :-)

      Radera